Vyhledat
  • Lucka Sedláčková

Online podnikání: Nejtěžší je začít

Aktualizováno: 30. 8. 2021

Setkávám se s klienty, kteří s online marketingem nebo onlinem samotným dnes začínají. Vidím, jak je pro ně těžké se vůbec zorientovat a pochopit, jak v online světě vše funguje. Je to hold jiný svět, odlišný od toho, který žijeme venku a přece je naprosto propojený. To, že je zásadní být v onlinu vidět, už spousta z nás pochopila. Co to obnáší a kde vlastně začít?


I tady platí marketingových 5P. Zkuste se zamyslet nad těmito body:


1P - PRODUKT

Produkt je jednou z nejdůležitějších položek. Odpovězte si na tyto otázky:

  • Co je můj produkt, či služba, kterou chci nabízet?

  • V čem je unikátní?

  • Proč by si je měl zákazník koupit?

  • Jak vypadá? (design, kvalita, funkčnost, obal apod.)

Můžete mít skvělou kampaň, webové stránky, ale pokud je produkt nekvalitní, neláká zákazníky nebo ho prodává každý druhý v lepší kvalitě, pak vám propagace moc nepomůže. Případně vás bude stát opravdu spoustu peněz.


Dnes mají lidé rádi příběhy, dejte jim je. Kvalita hraje určitě podstatnou roli, lidé si všímají a zjišťují, z čeho se produkt vyrábí, srovnávají reference služeb. Nabízejte produkt/službu, za kterou si opravdu stojíte.


2P - PRICE

Další složkou marketingového mixu je Cena. Ta hraje důležitou roli při rozhodování, jestli si produkt/službu zákazník koupí, či nikoliv. Porovnejte si ceny s konkurencí.


Cena je v onlinu velmi důležitá. Především u eshopů. Uživatelé často srovnávají, čtou si hodnocení a srovnávače jako Heuréka, Zboží.cz nebo Google Nákupy jim to velmi usnadňují. Pokud tedy prodáváte např. kávovary a inzerujete v Google Nákupech, je velmi jednoduché porovnat si cenu s konkurencí. Ale co dělat, když je moje cena vyšší? Online svět je veliký a pokud prodáváte produkty výrazně dražší, mějte k nim odpovídající příběh. Svou cenu si musíte obhájit a své zákazníky určitě najdete. Př. Vasky - boty jsou dražší, ale svým příběhem si získali velký počet zákazníků. Ti si vytvořili ke značce vztah a cena pro ně není překážkou.


3P - PLACE

Umístění se od "offline" světa liší. Nejedná se o umístění prodejny někde na náměstí. Cíl je však stejný. Jde o to, kde vás bude vidět, kde vás vaši zákazníci najdou? K tomu, abyste byli v onlinu vidět, potřebujete webové stránky a dnes se neobejdete také bez FB/IG stránek či LinkedIn profilu.


Nechte si vytvořit stránky lidmi, co se tím zabývají. Webové stránky "šité na kolení" jsou sice levnější, ale později se úpravám nevyhnete. Čím lépe si web vytvoříte na začátku, tím méně poté do něj budete investovat. Web je jako vaše prodejna. Chcete přilákat zákazníky, předvést jim váš produkt či službu, ale pokud nebude web "User friendly", rychlý a responzivní, pak jsou opět investice do reklamy úplně zbytečné. Co víc, potenciální zákazník, kterého jste webem odradili, už k vám pravděpodobně znovu nepřijde. Pár bodů, které by měl váš web splňovat:


  • Uživatel musí do 2 s pochopit, co nabízíte.

  • Rychlost načítání webu do 2s. Je důležité řešit nejen načítání webu na počítači, ale také na mobilu. Mobilní připojení bývá často pomalejší a trpělivost uživatelů je malá. :) Ověříte si ji na PageSpeed Insights.

  • Orientace na webu by měla být jednoduchá a přehledná. Udělejte si průzkum, porovnejte si weby nejlepších v oboru a inspirujte se.


4P - PROMOTION

Je fajn mít produkt, nastavenou cenu a hotový funkční web. Ale...


Pokud vaše produkty/služby nikdo nezná nebo je vaše publikum "vyčerpané" a chcete rozšířit povědomí a oslovit nové zákazníky, pak o sobě musíte dát vědět. Jak jinak než online kampaněmi. Jak začít? Nejprve si nadefinujte kdo jsou vaši zákazníci. Př. prodávám kočárky prémiové značky za vyšší cenu, mými zákaznicemi jsou nastávající maminky, z větších měst, s předchozím vyšším příjmem. Díky tomu jsme schopni říct, kde byste měli být vidět, aby vás maminky našly. Placement bude tedy weby/blogy pro maminky, FB a IG skupiny pro maminky, případně další. Vidět vás musí být také ve vyhledávání, pokud budou maminky hledat "kočárky XY". Definice umístění vám na základě poznání vašich zákazníků navrhne marketingový specialista.


Jak celý proces probíhá? U každého marketingového specialisty to může být jiné, je to vždy na konkrétní domluvě. Podívejte se na hlavní kroky, které například řeším já.


  1. Poznáváme se - povídání si o tom, co nabízíte, kdo jsou vaši zákazníci a jak celý proces funguje a hlavně, co by mělo být cílem kampaně.

  2. Definice strategie - na základě získaných informací připravím strategii, ta by měla obsahovat systémy, ve kterých kampaně poběží, cílové skupiny (publika) dle definice zákazníků, odhady co za investici získáte (odhad počtu návštěv, cena za klik, případně odhadovaný počet fanoušků apod,) a rozpočet, co vás to bude stát.

  3. Nastavení analytiky - pokud se na strategii domluvíme, nastává důležitá část a tou je nastavení veškerého měření. Bez správných dat nejste schopni vyhodnotit, že byly kampaně výkonné a správně se rozhodovat. Proto této části věnuji dostatečnou péči. Vhodná je spolupráce s webmastrem. Nejjednodušší způsob je nasadit na web Google Tag Manager (GTM) kód a dalšími vás už nezatěžuji. Nasazení Google Ads kódu, Facebook pixelu, Sklik kódu případně další si už díky GTM nasadí specialista sám. Důležité je otestovat, že vše měří správně. Bez správně nastavené analytiky kampaně ani nespouštějte. Nejčastěji pro kampaně potřebujete vytvořené účty, které jsou často zdarma jako Google Ads, Sklik, Facebook Business Manager, případně LinkedIn. Připravte si dostatek trpělivosti především na nastavení a propojení FB Business Mangera, který má občas své "nálady" a někdy je to o nervy. Tím, že si jej můžete založit pod svým osobním profilem jen vy a nastavit tak kreditní kartu a firemní stránku, nechcete dávat přístupy specialistovi, pak je to hold na vás. Ale nebojte, nejste v tom sami, specialista vám rád pomůže jako přítel na telefonu. Případně se koukněte na návody na mém Blogu. :)

  4. Spuštění kampaní a jejich správa - poté, co specialista připraví texty reklam včetně obrázků, nastaví čerpání rozpočtu, je už na něm, aby kampaně optimalizoval dle výkonu a plnění cíle. Jedná se o pravidelnou kontrolu, testování nových reklam, cílení a další aktivity včetně reportingu. Jako důležité považuji nastavení očekávání. Stává se, že si klienti myslí, že ihned po spuštění kampaní se jim zdvojnásobí obrat. To by bylo super, ale bohužel to takto nefunguje. Záleží na tom, jak rychle dokáže reklamní systém nasbírat data tak, aby mohl začít správně optimalizovat dle zvoleného cíle. Pokud máte omezený rozpočet, denně získáváte jen pár kliknutí, pak nemůžete čekat zázraky. Doporučuji na začátku rozpočet navýšit, aby se tato fáze Učení co nejdříve ukončila a přešla na výkon.

  5. Reporting - část, kdy získáte od specialisty vyhodnocení kampaně. Na formátu, metrikách, které chcete sledovat se domluvíte se specialistou. Je možné využít Data Studio, kde máte "natažená" data z Google Analytics, Google Ads, FB a dalších systémů na jednom místě. Ale tato část je opět na domluvě.

5P - PEOPLE

Posledním P jsou lidé. Osobní přístup, komunikace se zákazníky je neméně důležitá. V onlinu existuje spousta způsobů jak se zákazníky komunikovat. Ať už se jedná o online chat přímo na stránkách nebo komunikaci na sociálních sítích. Věnujte svým zákazníkům poctivou péči, vyplatí se to.


Ať už to vypadá složitě nebo jednoduše, nejste v tom sami. Informací je spousta, možností jak se vzdělávat i online workshopů také. A pokud chcete dělat svou práci pořádně, věnujte svůj čas své specializaci a ostatní nechte zase online marketérům. :)


Pokud byste měli jakékoliv dotazy, neváhejte se mi ozvat.


28 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše